エクササイズ集




●    進路意識を高め,学校生活に前向きに取り組むためのエクササイズ     ●

〜 Toward World Cup, Amusing Village 〜
■ 準備   ・ 「グループへの指示書」「情報紙」各1セット4〜6人分 各グループに一枚ずつ  ・ 大きな用紙(A3用紙),Toward World Cup2006は「ポジション図」も各グループに一枚ずつ  ・ 振り返り用紙 各自に一枚ずつ  ・ 筆記用具 ■ ねらい   ・ 英語Tやオーラル・コミュニケーションTの授業で,英語を使って,積極的にコミュニケーションを図ろうと   する態度や能力を高める。  ・ 互いに協力する体験をすることで,人間関係や雰囲気をよくする。  ・ 英語で書かれた情報紙を指示書に従って課題を解決していく過程で,英語の運用力を高める。  (留意点:情報は,辞書を使っても日本語に訳してもよいが,できる限り英語を使うようにさせる) ■ 実施できる時間   ・ 外国語(英語T,オーラル・コミュニケーションT等)時間  ・ LTの時間 ■ 展開例   1 導入    ・ 与えられた課題を英語を用いて協力することで,解決するエクササイズの目的と方法を説明する。   ・ チーム全体の協力がないと課題を解決できないことを強調する。なるべく英語を使うように指示する。  2 展開  @ 4〜6人でグループをつくり,グループごとに着席し,リーダーを選出するように指示する。   A この活動のねらい,課題,手順,時間などを提示する。   B 情報紙1セットずつを各チームに配り,一人に一枚ずつ裏向けに配るように指示する。特に情報は口頭のみ    で伝えることができ,他者に手渡したり,見せたりはできないことを徹底する。   C 「グループへの指示書」を配り,読み上げる。   D 情報紙が全員に行き渡ったことを確認し,開始を告げて,時間を計る。   E 所定の時間が来たら,グループの作業が途中であっても打ち切る。  F 制限時間内に解答が出てしまったら,メンバーの誰もが説明できるかどうかを確認する。  G 各グループから結果とそれに至った過程を報告してもらう。その後,正解を発表する。  3 振り返り    振り返り用紙を配り,各自で記入する。振り返り用紙に各自が記入したことを分かち合いながら,この課題達   成の過程で起こったこと,そこから学んだことをグループで話し合う。各グループの振り返りで話されたことを   発表してもらい,この活動のねらいとの関連で気付いたことなどを話す。  4 まとめ     正解数にこだわらず,各グループでどれだけ協力ができたか,課題を解決する過程で気が付いたことに注目さ   せる。また,どれだけ英語を使ってコミュニケーションを図ろうとしたか,コミュニケーションの手段としての   英語に気付かせる。英語指導助手がいれば,助言や感想を述べてもらう。     <参考資料> 「Toward World Cup 2006」http://www.nanzan-u.ac.jp/~tsumura/kyouzaikoukai/kyouzaikoukai.html 「おもしろ村」『Creative O.D. 第4巻』(プレスタイム)



グループへの指示書  
Toward World Cup 2006
The World Cup will be held in Germany in 2006. As the result of the Asia tournament, Japan got a position to play in the coming World Cup. You are sportswriters of Germany. And you need to obtain the starting lineup list of the Japanese team as soon as possible. Now you have the information gathered by them on hand. You are expected to make effective use of the information in order to determine the starting lineup of the Japanese team within the 25-minute time limit. Rules:  ・Information should be conveyed orally. Do not show or give any other   member the information paper.  ・Make effective use of the large-sized paper for writing down figures or   words while discussing in the group. Do not copy totally what is written   in the information paper onto the large-sized paper.


情報カード
・Oguro has a back ache and cannot do his favorite training. 
・The Left Back is the slowest runner on the team. 
・All of the defenders are in their 20s. 
・Miyamoto, Nakamura, and Ogasawara get more than 100 million yen a year. 
・The player with the lowest assist rate is Nishizawa and 
 the player with the highest assist rate is Ogasawara. They both play as MFs. 
・The Right Forward drives a sports car. 
・The Offensive MF is the most lightweight on the team. 
・The only left-handed player on the team is the Left Defensive MF. 
・The Right Offensive MF, the Right Defensive MF, and Santos are more than 185 cm tall. 
・Only Miyamoto and Inamoto drive sports cars.
・Zico is not a defender. 
・Kawaguchi has a driver license but no car. 
・The most excitable players are the Left Offensive MF,Libero and Santos. 
・Nakata is neither the Right Defensive MF nor the Keeper.
 He is the most lightweight player on the team. 
・The fastest runner is Ono. 
・The Right Defensive MF gets the most money, followed by the Right Offensive MF 
 and then the Right Forward. 
・All of the MF players weigh less than 80 kg except for the Right Defensive MF 
 and the Right Offensive MF. 
・The Right Back player is younger than the Left Back player. 
・Ogasawara is shorter than the Right Offensive MF. 
・Nishizawa is left-handed.
・The only defender who enjoys training is the Center Back. 
・The heaviest player is Nakayama. 
・Inamoto is the Goalkeeper. 
・The Left Back Player gets excited very often and has received yellow cards on many occasions. 
・The Libero is the fastest runner on the team.

解答

Answer
   Right forward: Miyamoto       Left forward: Zico
    Right Offensive MF: Nakamura       Left Offensive MF: Nakata
    Right Defensive MF: Ogasawara      Left Defensive MF: Nishizawa
    Right Back: Kawaguchi                Center Back: Oguro
    Left Back: Santos                    Libero: Ono
    Goalkeeper: Inamoto


振り返り用紙
★この活動をしてみて・・・ 年 組(  )番(          ) 1 あなたはどの程度,自分の言いたいことが言えましたか?        1 2 3 4   (理由) 全く言えなかった  充分言えた 2 あなたはどの程度,人の言うことを聴くことができましたか? (理由)   1 2 3 4  全く聴けなかった  充分聴けた 3 グループについて参加している実感がありましたか? (理由)    1 2 3 4    全くなかった      充分あった     4 自分や他のメンバーの考えや行動について感じたことは? a)課題達成のために,あなたは,どのような役割を果たしたと思いますか? b)誰(自分を含めて)のどのような言動が,課題を達成するのに最も助けとなりましたか? (誰の) (どのような言動) c)誰(自分を含めて)のどのような言動が,課題の達成を遅らせ,または妨げたと感じましたか? (誰の) (どのような言動) 5 課題達成のためにどのようなことがなされましたか,そして,その結果は? 6 今後チームで仕事をする時に,自分が課題としたいことにはどのようなことがありますか? 7 この活動は楽しくできましたか?   1 2 3 4  (理由) つまらない      とても楽しい   ※その他,この活動で感じたことがあれば書いてください。



グループへの指示書
あなたがたの課題は,チームとしてある課題を解決することです。 そのために必要な情報は,すべて情報紙の中にあります。 各情報紙には,部分的な情報しか書かれていませんが,全員の 情報を集めれば,課題を解決することができます。  各自がもっている情報は,口頭で伝えてください。他者の情報紙を 見たり,他者に渡したり,見せたりすることはできません。 また,情報をみんなが,見えるように黒板や大きな用紙に書き写すこ とはできません。 スタートの合図から30分で作業は打ち切ります。 各自の持っている情報を,口頭で伝え,大きな用紙に 地図や絵や表を描いて,協力して,制限時間内に,      これらの答えを見付け出してください。


Information Part 1
 ・The  owner  of  the  dog  lives  next  door  to  the  house  with  the  vineyard.
  ・Mr.  Yamaguchi  owns  a  rabbit.
 ・The  person  with  a  pigeon  lives   in  the  wooden,  single-story  house which
   has  a verandah.
  ・One  house  is  on  the  eastern  edge  of  the  village.  
  ・Mr.  Kawada's  neighbor  drives  a  light  van.

Information Part 2
  ・Mr.  Kawada's  next-door  neighbor  keeps  a  monkey  as  a  pet. 
  ・The  man  who  owns  a  dog  grows  peaches.
  ・Mr.  Tsukioka  lives  in  a  red  brick  house.
  ・One  of  your  group's  missions ,  is  to  decide  who  drives  the  truck.
  ・This  village's  houses  are  built  side-by-side  in  a  semi-circle.

Information Part 3
  ・Mr.  Hoshikawa  grows  pears.
  ・The  house  with  a  pasture  has  a  jeep  in  the  garage. 
 ・Each  person  has  a  different  kind  of  pet.
 ・Mr.  Tsukioka  lives  next  door  to  Mr.  Umino.
  ・The   motorbike  is  always  kept  in  the  back-garden  of  the  log-house.

Information Part 4
  ・The  person  with  the  cat  lives  to  the  east  of   the  house  with  the
   chestnut  trees.
  ・One  of  your  group's   missions  is  to  decide  who lives  in  the  north-east
   of  the village.
 ・There  is  often  a  north-west  wind  blowing  in  this  village.
  ・Each  person  in  this  village  has  a  different  kind  of  vehicle.

Information 5
  ・The  log-house  is  the  northernmost  house  in  the  village.
  ・Each  person  in  the  village  cultivates  a  different  kind  of  food.
 ・The  house  with  a  pasture  is  beside  the  mountain  hut  style  house.
  ・Mr.  Tsukioka  drives  a  car.
  ・Mr.  Umino  has  a  pigeon  for  a  pet.

Information Part 6
  ・Mr.  Umino  lives  on  the  western  edge  of  the  village.
  ・There  is  a  rabbit  of  the  house  with  a  pasture.
 ・One  of   your  missions  is  to  determine  who  grows  apples.
  ・Mr.  Kawada  lives  in  the  log  house.
  ・Each  member  of  the  village  lives  in  a  different  style  of  house.


正解 

     ・ トラックを運転している人・・・・・海野さん 

     ・ 北東に住んでいる人・・・・・・・・星川さん

     ・ リンゴを栽培している人・・・・・・山口さん


正解に至る過程

        正解を出すためには,マトリックスと地図が必要である。

       ・ アンダーラインは,情報紙から判明するもの。
       ・ 他は,それをもとに推定できる。


名前
動物乗り物果物方角

山口
ジープリンゴ牧場のある家東の端

川田
オートバイモモ丸太小屋の家

海野
トラッククリ木造平屋建の家西の端

星川
ライトバンナシ山小屋風の家北東

月岡
乗用車ブドウ赤レンガの家北西


>>エクササイズ集目次へ   >>次のエクササイズへ